INFORMACE GFŘ
čj. 107611/19/7100-20118-050432,
k vymezení způsobů potvrzování dokladů o prodeji zboží při vracení daně z přidané hodnoty fyzickým osobám ze třetích zemí při vývozu zboží
1. Úvod
Cílem této informace je vymezení možných způsobů potvrzování dokladů o prodeji zboží za účelem vracení DPH fyzickým osobám ze třetích zemí při vývozu jimi nakoupeného zboží z Evropské unie, po jejichž předložení je plátce povinen vrátit daň zahraniční fyzické osobě ve smyslu ustanovení § 84 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“). Podmínky uvedené v této Informaci se vztahují pouze na případy uplatnění nároku na vrácení daně zahraničním fyzickým osobám při vývozu zboží, které je nakoupeno v České republice.
S účinností od 1. července 2017 je v ustanovení § 84 odst. 5 zákona o DPH uvedeno, že celní úřad potvrdí splnění podmínek podle odst. 2 na prvním vyhotovení dokladu o prodeji zboží, nebo elektronicky. Dále podle odst. 6 zákona o DPH je plátce, který uskutečnil zdanitelné plnění, povinen daň vrátit zahraniční fyzické osobě nebo jiné osobě na základě jejího prohlášení, že jedná jménem a ve prospěch zahraniční fyzické osoby, pokud předloží potvrzené první vyhotovení dokladu o prodeji zboží nebo první vyhotovení dokladu o prodeji zboží a potvrzení o tom, že splnění podmínek podle odstavce 2 bylo celním úřadem potvrzeno elektronicky.
V této souvislosti byl Celní správou ČR již do praxe zaveden elektronický systém potvrzování dokladů o prodeji zboží zahraničním fyzickým osobám při výstupu zboží z území Evropské unie přes tuzemské celní úřady výstupu ve smyslu ustanovení § 84 zákona o DPH. Hlavními důvody zavedení tohoto elektronického systému potvrzování při vracení daně z přidané hodnoty je snížení administrativní zátěže celních orgánů, rychlejší, modernější a sofistikovanější možnost odbavení pro cestující.
Nový elektronický systém tak rozšiřuje doposud používaný způsob potvrzování mechanickým razítkem celního orgánu uvedeným na prvním vyhotovení dokladu o prodeji zboží označeného VAT Refund1).
Další informace vztahující se k elektronickému systému potvrzování dokladů o prodeji zboží zahraničním fyzickým osobám při výstupu zboží z území Evropské unie přes tuzemské celní úřady výstupu ve smyslu § 84 zákona o DPH je možné nalézt adrese Celní správy ČR: https://www.celnisprava.cz/cz/dane/informace-pro-fyzicke-osoby/Stranky/refund_VAT.aspx.
Obdobné elektronické systémy potvrzování dokladů o prodeji zboží zahraničním fyzickým osobám při výstupu zboží z území Evropské unie přes tuzemské celní úřady výstupu jsou zavedeny také v jiných členských státech EU (např. v Rakousku, Francii a Španělsku).
2. Vymezení možných způsobů potvrzování dokladů o prodeji zboží
V případě splnění všech podmínek pro uplatnění nároku na vrácení daně a v návaznosti na § 84 odst. 6 zákona o DPH musí plátce, který uskutečnil zdanitelné plnění, vrátit daň zahraniční fyzické osobě nebo jiné osobě na základě jejího prohlášení, že jedná jménem a ve prospěch zahraniční fyzické osoby po předložení potvrzeného prvního vyhotovení dokladu o prodeji zboží nebo prvního vyhotovení dokladu o prodeji zboží a potvrzení o tom, že splnění podmínek pro uplatnění nároku na vrácení daně bylo celním úřadem potvrzeno elektronicky.
Podmínku předložení potvrzení lze splnit jedním z následujících způsobů, které jsou v souladu s § 84 zákona o DPH a budou též akceptovány ze strany Finanční správy ČR, resp. konkrétně se předkládá:
I. Potvrzené první vyhotovení dokladu o prodeji zboží – celní úřad potvrdí první vyhotovení dokladu o prodeji zboží označeného VAT Refund mechanickým razítkem, nebo
II. První vyhotovení dokladu o prodeji zboží a
a) | datová zpráva (.xml) v případě potvrzení prostřednictvím elektronického systému Celní správy ČR. Tato datová zpráva představující elektronické potvrzení je zasílána elektronicky plátci a mimo jiné obsahuje elektronický podpis celního úřadu; nebo |
b) | termální otisk digitálního (elektronického) razítka, které představuje také elektronické potvrzení, avšak vytištěné ze samoobslužného kiosku či celníkem z elektronického systému – tzv. lístek s QR kódem. |
Zahraniční fyzická osoba (nebo jiná osoba na základě prohlášení, že jedná jménem a ve prospěch zahraniční fyzické osoby) může uplatnit nárok na vrácení daně pouze u plátce (prodávajícího), který uskutečnil zdanitelné plnění. Plátce je povinen vést v evidenci pro účely daně z přidané hodnoty veškeré údaje vztahující se k jeho daňovým povinnostem, a to v členění potřebném pro sestavení daňového přiznání (v souladu s ustanovením § 100 odst. 1 zákona o DPH). Prokázání nároku na vrácení daně je přitom vždy na plátci, který musí být schopen doložit splnění podmínek tím způsobem, že bude mít k dispozici jak první vyhotovení dokladu o prodeji zboží, tak potvrzení celního úřadu, a to buď na prvním vyhotovení dokladu o prodeji zboží, nebo elektronicky. Elektronické potvrzení (datová zpráva nebo termální otisk digitálního razítka) celního úřadu musí zároveň obsahovat jednoznačnou a dohledatelnou vazbu na konkrétní doklad o prodeji zboží (např. podle evidenčního čísla dokladu). V případě elektronického potvrzení ve formě termálního otisku digitálního razítka (lístek s QR kódem) by také mělo být samozřejmostí, že si plátce (prodávající) po jeho obdržení ověří prostřednictvím přihlášení se do příslušného elektronického systému, že obdržel skutečně potvrzený lístek s QR kódem týkající se předmětného dokladu o prodeji zboží.
Plátce může uplatnit nárok na vrácení daně nejdříve v daňovém přiznání (na řádku 61) za zdaňovací období, ve kterém se vrácení daně uskutečnilo, a nejpozději do 3 let od konce zdaňovacího období, ve kterém se zdanitelné plnění uskutečnilo. Zároveň je plátce povinen uchovávat prodejní doklad spolu s potvrzením o výstupu zboží do třetí země po dobu 10 let od konce zdaňovacího období, ve kterém se plnění uskutečnilo (v souladu s ustanovením § 35 odst. 2 zákona o DPH). Pro účely institutu vracení daně fyzickým osobám ze třetích zemí při vývozu zboží by měla být do konce doby stanovené pro uchování zajištěna věrohodnost jeho původu, neporušenost obsahu a jeho čitelnost ve smyslu ustanovení § 34 odst. 1 a násl. zákona o DPH (blíže viz Informace k pravidlům fakturace dostupná na internetových stránkách Finanční správy ČR).
Nárok na vrácení daně nelze uplatnit, pokud prodávající nemá k dispozici potvrzené první vyhotovení dokladu o prodeji zboží nebo první vyhotovení dokladu o prodeji zboží a elektronické potvrzení podle výše uvedeného.
1) | Podle § 84 odst. 3 zákona o DPH je prodávající povinen na vyžádání zahraniční fyzické osoby vystavit doklad o prodeji zboží ve 2 vyhotoveních s tím, že na prvním uvede údaj „VAT Refund“ a na druhém údaj „COPY“; doklad o prodeji zboží musí dále obsahovat tyto údaje:
|
Tento předpis je zobrazen bezplatně.
Nakladatelství Sagit, a. s.
Horní 457/1
700 30 Ostrava-Hrabůvka
IČ: 277 76 981
DIČ: CZ27776981
Registrace: OR KS Ostrava, B 3086
E-mail: it@sagit.cz
Telefon: 596 786 002
www.sagit.cz
© 2024 Nakladatelství Sagit, a. s. Všechna práva vyhrazena.