ÚPLNÉ ZNĚNÍ
VYHLÁŠKY
č. 505/2006 Sb.,
kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách,
jak vyplývá ze změn provedených vyhláškami č. 166/2007 Sb., č. 340/2007 Sb. a č. 239/2009 Sb.
Ministerstvo práce a sociálních věcí stanoví podle § 119 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách:
* * * * *
Chráněné bydlení
(1) Základní činnosti při poskytování chráněného bydlení se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) | poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy: | |
1. | pomoc s přípravou stravy, | |
2. | zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování, minimálně v rozsahu 3 hlavních jídel, |
b) | poskytnutí ubytování: | |
1. | ubytování, které má znaky bydlení v domácnosti, | |
2. | v případě potřeby praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení, žehlení, |
c) | pomoc při zajištění chodu domácnosti: | |
1. | pomoc při běžném úklidu a údržbě domácnosti, | |
2. | pomoc při údržbě domácích spotřebičů, | |
3. | podpora v hospodaření s penězi včetně pomoci s nákupy a běžnými pochůzkami, |
d) | výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti: | |
1. | pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím, | |
2. | nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností, | |
3. | zajištění podmínek pro přiměřené vzdělávání, | |
4. | podpora v oblasti partnerských vztahů, | |
5. | podpora při získávání návyků souvisejících se zařazením do pracovního procesu, |
e) | zprostředkování kontaktu se společenským prostředím: | |
1. | doprovázení do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na zájmové aktivity, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět, | |
2. | podporu a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů, | |
3. | pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob, |
f) | sociálně terapeutické činnosti: socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob, |
g) | pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí: | |
1. | pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů, | |
2. | pomoc při vyřizování běžných záležitostí. |
(2) Maximální výše úhrady za poskytování chráněného bydlení činí
a) | za úkon uvedený v odstavci 1 písm. a) | |
1. | 150 Kč denně za celodenní stravu, | |
2. | 75 Kč za oběd, včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy, |
b) | 180 Kč denně celkem za úkony uvedené v odstavci 1 písm. b), včetně provozních nákladů souvisejících s poskytnutím ubytování, |
c) | 100 Kč za hodinu, podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k zajištění úkonů, za úkony uvedené v odstavci 1 písm. c), e) a g); pokud poskytování těchto úkonů, včetně času nezbytného k jejich zajištění, netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně krátí. |
* * * * *
ČÁST ŠESTÁ
ZVLÁŠTNÍ OPRÁVNĚNÍ ZAMĚSTNANCE OBCE
A ZAMĚSTNANCE KRAJE
Vzor zvláštního oprávnění zaměstnance obce, kterým se prokazuje při provádění sociálního šetření a kontroly využívání příspěvku na péči, a vzor zvláštního oprávnění zaměstnance kraje, kterým se prokazuje při provádění sociálního šetření pro účely odvolacího řízení, je uveden v příloze č. 3 k této vyhlášce.
* * * * *
Vzor zvláštního oprávnění zaměstnance obce, kterým se prokazuje při provádění sociálního šetření a kontroly využívání příspěvku na péči, a vzor zvláštního oprávnění zaměstnance kraje, kterým se prokazuje při provádění sociálního šetření pro účely odvolacího řízení, je uveden v příloze č. 3 k této vyhlášce.
* * * * *
Účinnost novel:
předpis | účinnosti nabyl dnem | |
Vyhláška č. 166/2007 Sb. | 4. července 2007, | |
Vyhláška č. 340/2007 Sb. | 21. prosince 2007, část 1. ledna 2008, | |
Vyhláška č. 239/2009 Sb. | 1. srpna 2009. |
* * * * *
Příloha č. 1 k vyhlášce č. 505/2006 Sb.
Činnosti pro hodnocení schopnosti zvládat úkony péče o vlastní osobu a úkony soběstačnosti a odchylný způsob hodnocení těchto úkonů u osob do 18 let věku
I. | Úkony péče o vlastní osobu | |
a) | příprava stravy: | |
1. | rozlišení jednotlivých druhů potravin a nápojů, | |
2. | výběr nápojů, | |
3. | výběr jednoduchých hotových potravin podle potřeby a účelu, | |
4. | vybalení potravin, | |
5. | otevírání nápojů; | |
u osob do 5 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; u osob do 18 let věku se hodnotí, zda z důvodu zdravotního postižení potřebují při úkonu mimořádnou pomoc, a to i u osob do 5 let věku, kdy se jinak nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při tomto úkonu; | ||
b) | podávání a porcování stravy: | |
1. | podávání stravy v obvyklém denním režimu, | |
2. | schopnost dát stravu na talíř nebo misku a jejich přenesení, | |
3. | rozdělení stravy na menší kousky za používání alespoň lžíce, | |
4. | míchání, lití tekutin, | |
5. | uchopení nádoby s nápojem, | |
6. | spolehlivé a bezpečné přenesení nápoje, lahve, šálku nebo jiné nádoby; u osob do 3 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | |
c) | přijímání stravy, dodržování pitného režimu: | |
1. | přenesení stravy k ústům alespoň lžící, | |
2. | přenesení nápoje k ústům, | |
3. | konzumace stravy a nápojů obvyklým způsobem; | |
d) | mytí těla: | |
1. | umytí rukou, obličeje, | |
2. | utírání se; | |
u osob do 3 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
e) | koupání nebo sprchování: | |
1. | provedení celkové hygieny, včetně vlasů, | |
2. | péče o pokožku; | |
u osob do 6 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
f) | péče o ústa, vlasy, nehty, holení: | |
1. | čištění zubů nebo zubní protézy, | |
2. | česání vlasů, | |
3. | čištění nehtů, stříhání nebo opilování nehtů, | |
4. | holení; | |
u osob do 3 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při činnostech uvedených v bodech 2 až 4; | ||
u osob do 15 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při činnostech uvedených v bodě 4; | ||
g) | výkon fyziologické potřeby včetně hygieny: | |
1. | regulace vyprazdňování moče a stolice, | |
2. | zaujetí vhodné polohy při výkonu fyziologické potřeby, | |
3. | manipulace s oděvem před a po vyprázdnění, | |
4. | očista po provedení fyziologické potřeby, | |
5. | vyhledání WC; | |
u osob do 3 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
h) | vstávání z lůžka, uléhání, změna poloh: | |
1. | změna polohy těla z polohy v leže do polohy v sedě nebo ve stoji a opačně, popřípadě s přidržováním nebo s oporou, | |
2. | změna polohy ze sedu a do sedu, | |
3. | změna polohy z boku na bok; | |
i) | sezení, schopnost vydržet v poloze v sedě: | |
1. | schopnost vydržet v poloze v sedě po dobu alespoň 30 minut, | |
2. | udržování polohy těla v požadované poloze při delším sezení; | |
j) | stání, schopnost vydržet stát: | |
1. | stání, popřípadě s přidržováním nebo s oporou o kompenzační pomůcku, | |
2. | setrvání ve stoji, popřípadě s přidržováním nebo s oporou po dobu alespoň 10 minut; | |
u osob do 2 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při činnosti uvedené v bodě 2; | ||
k) | přemisťování předmětů denní potřeby: | |
1. | vykonávání koordinovaných činností při manipulaci s předměty, | |
2. | rozlišení předmětů, | |
3. | uchopení předmětu rukou nebo oběma rukama, | |
4. | zdvihnutí předmětu ze stolu, ze země, | |
5. | přenášení předmětu z jednoho místa na druhé, | |
6. | vyhledání předmětů; | |
u osob do 2 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při činnostech uvedených v bodech 1, 2 a 4 až 6; | ||
l) | chůze po rovině: | |
1. | chůze, popřípadě s použitím kompenzačních pomůcek krok za krokem, | |
2. | chůze v bytě, | |
3. | chůze v bezprostředním okolí bydliště, | |
4. | udržení požadovaného směru chůze, | |
5. | chůze okolo překážek; | |
u osob do 2 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
m) | chůze po schodech nahoru a dolů: | |
chůze po stupních směrem nahoru a dolů, popřípadě s použitím opory o horní končetiny nebo kompenzační pomůcky; | ||
u osob do 2 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
n) | výběr oblečení, rozpoznání jeho správného vrstvení: | |
1. | výběr oblečení odpovídajícího situaci, prostředí a klimatickým podmínkám, | |
2. | rozeznání jednotlivých částí oblečení, | |
3. | vrstvení oblečení ve správném pořadí; | |
u osob do 6 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
o) | oblékání, svlékání, obouvání, zouvání: | |
1. | oblékání spodního a vrchního oděvu na různé části těla, | |
2. | obutí vhodné obuvi, | |
3. | svlékání oděvu z horní a dolní části těla, | |
4. | zouvání; | |
u osob do 3 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
p) | orientace v přirozeném prostředí: | |
1. | orientování se v prostoru bytu, popřípadě i s použitím kompenzační pomůcky, | |
2. | orientování se v okolí domu, popřípadě i s použitím kompenzační pomůcky, | |
3. | poznávání blízkých osob, | |
4. | opuštění bytu nebo zařízení, ve kterém je osoba ubytována, | |
5. | opětovný návrat do bytu nebo do zařízení, ve kterém je osoba ubytována, | |
6. | rozlišování zvuků a jejich směru; | |
u osob do 2 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při činnostech uvedených v bodech 1, 2, 4 a 5; | ||
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při činnostech uvedených v bodech 2, 4 a 5; | ||
q) | provedení si jednoduchého ošetření: | |
1. | ošetření kůže, | |
2. | použití nebo výměna ortopedické nebo kompenzační pomůcky nebo jiného zdravotnického prostředku, | |
3. | dodržování diety, | |
4. | provádění cvičení, | |
5. | měření tělesné teploty, | |
6. | vyhledání nebo přivolání pomoci; | |
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; u osob do 18 let věku se hodnotí, zda z důvodu zdravotního postižení potřebují při úkonu mimořádnou pomoc, a to i u osob do 7 let věku, kdy se jinak nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při tomto úkonu; | ||
r) | dodržování léčebného režimu: | |
1. | dodržování pokynů ošetřujícího lékaře, | |
2. | příprava léků, rozpoznání správného léku, | |
3. | pravidelné užívání léků, | |
4. | aplikace podkožních injekcí, | |
5. | provádění inhalací, převazů, | |
6. | rehabilitace nebo provádění logopedických cvičení; | |
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; u osob do 18 let věku se hodnotí, zda z důvodu zdravotního postižení potřebují při úkonu mimořádnou pomoc, a to i u osob do 7 let věku, kdy se jinak nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při tomto úkonu; | ||
II. | Úkony soběstačnosti | |
a) | komunikace slovní, písemná, neverbální: | |
1. | přijímání a vytváření smysluplných mluvených zpráv a srozumitelné řeči s použitím kompenzačních pomůcek, například naslouchadel, | |
2. | přijímání a vytváření smysluplných písemných zpráv, popřípadě s použitím kompenzační pomůcky, například brýlí, | |
3. | pochopení významu a obsahu přijímaných a sdělovaných zpráv a informací, | |
4. | komunikace prostřednictvím gest a zvuků; | |
u osob do 2 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při činnostech uvedených v bodech 1 až 3; | ||
u osob do 8 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při činnostech uvedených v bodě 2; | ||
b) | orientace vůči jiným fyzickým osobám, v čase a mimo přirozené prostředí: | |
1. | rozlišování známých osob a cizích osob, | |
2. | znalost hodin, | |
3. | rozlišení denní doby, | |
4. | orientování se v místě bydliště, prostředí školy nebo školského zařízení nebo zaměstnání, | |
5. | dosažení cíle své cesty, | |
6. | rozlišení zvuků mimo přirozené prostředí; | |
u osob do 3 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při činnostech uvedených v bodech 2 a 4 a 5; | ||
c) | nakládání s penězi nebo jinými cennostmi: | |
1. | znalost hodnoty peněz, | |
2. | rozpoznání jednotlivých bankovek a mincí, | |
3. | rozlišení hodnoty věcí; | |
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
d) | obstarávání osobních záležitostí: | |
1. | styk a jednání se školou nebo školským zařízením, zájmovými organizacemi, | |
2. | jednání se zaměstnavatelem, orgány veřejné moci, zdravotnickými zařízeními, bankou, | |
3. | obstarání si služeb, | |
4. | rozlišení a vyplnění dokumentů a tiskopisů; | |
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
u osob do 15 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při činnostech uvedených v bodech 2 až 4; | ||
e) | uspořádání času, plánování života: | |
1. | dodržování denního a nočního režimu, | |
2. | plánování a uspořádání osobních aktivit během dne a během týdne, | |
3. | rozdělení času na pracovní a domácí aktivity a na volný čas; | |
u osob do 3 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při činnostech uvedených v bodech 2 a 3; | ||
f) | zapojení se do sociálních aktivit odpovídajících věku: | |
1. | předškolní vzdělávání a výchova, školní vzdělávání a výchova, získávání nových dovedností, | |
2. | aktivity podle zájmů a místních možností, zejména hry, sport, kultura, rekreace, | |
3. | vstupování do vztahů a udržování vztahů s jinými osobami podle potřeb a zájmů; | |
u osob do 3 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
g) | obstarávání si potravin a běžných předmětů (nakupování): | |
1. | plánování nákupu, | |
2. | vyhledání příslušného obchodu, | |
3. | výběr zboží, | |
4. | zaplacení nákupu, | |
5. | přinesení běžného nákupu, | |
6. | uložení nákupu; | |
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
h) | vaření, ohřívání jednoduchého jídla: | |
1. | sestavení plánu jídla, | |
2. | očištění a nakrájení potřebných surovin, | |
3. | dávkování surovin a přísad, | |
4. | vlastní příprava jednoduchého teplého jídla s malým počtem surovin a přísad, na jehož úpravu jsou potřebné jednoduché postupy za použití spotřebiče, | |
5. | ohřívání jednoduchého jídla; | |
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
u osob do 15 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při činnostech uvedených v bodech 1 až 4; | ||
i) | mytí nádobí: | |
1. | umytí a osušení nádobí, | |
2. | uložení použitého nádobí na vyhrazené místo; | |
u osob do 10 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
j) | běžný úklid v domácnosti: | |
mechanická nebo přístrojová suchá a mokrá očista povrchů, nábytku, podlahy v bytě; | ||
u osob do 12 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
k) | péče o prádlo: | |
1. | třídění prádla na čisté a špinavé, | |
2. | skládání prádla, | |
3. | ukládání prádla na vyhrazené místo; | |
u osob do 10 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
l) | přepírání drobného prádla: | |
1. | rozlišení jednotlivých druhů prádla, | |
2. | praní drobného prádla v ruce, | |
3. | sušení prádla; | |
u osob do 10 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
m) | péče o lůžko: | |
1. | ustlání, rozestlání lůžka, | |
2. | výměna lůžkovin; | |
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
u osob do 15 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při činnosti uvedené v bodě 2; | ||
n) | obsluha běžných domácích spotřebičů: | |
1. | zapnutí, vypnutí běžných domácích spotřebičů, například rozhlasu, televize, ledničky, varné konvice, mikrovlnné trouby, | |
2. | telefonování; | |
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
o) | manipulace s kohouty a vypínači: | |
1. | ovládání manipulace s kohouty a vypínači, | |
2. | rozlišení kohoutů a vypínačů, | |
3. | ruční ovládání vodovodních kohoutů nebo pákových baterií a elektrických vypínačů; | |
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
p) | manipulace se zámky, otevírání, zavírání oken a dveří: | |
1. | zamykání a odemykání dveří, | |
2. | ovládání klik, otevíracích a zavíracích mechanismů u oken; | |
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
q) | udržování pořádku v domácnosti, nakládání s odpady: | |
1. | udržování vybavení domácnosti v čistotě, | |
2. | třídění odpadů, | |
3. | vynášení odpadů na vyhrazené místo; | |
u osob do 7 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu; | ||
r) | další jednoduché úkony spojené s chodem a udržováním domácnosti: | |
1. | obsluha topení, | |
2. | praní prádla, | |
3. | žehlení prádla; | |
u osob do 15 let věku se nepřihlíží k potřebě pomoci a dohledu při úkonu. |
* * * * *
Příloha č. 2 k vyhlášce č. 505/2006 Sb.
Obsah standardů kvality sociálních služeb
1. Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb | ||
Kritérium | Zásadní | |
a) | Poskytovatel má písemně definováno a zveřejněno poslání, cíle a zásady poskytované sociální služby a okruh osob, kterým je určena, a to v souladu se zákonem stanovenými základními zásadami poskytování sociálních služeb, druhem sociální služby a individuálně určenými potřebami osob, kterým je sociální služba poskytována; podle tohoto poslání, cílů a zásad poskytovatel postupuje; | ano |
b) | Poskytovatel vytváří podmínky, aby osoby, kterým poskytuje sociální službu, mohly uplatňovat vlastní vůli při řešení své nepříznivé sociální situace; | ano |
c) | Poskytovatel má písemně zpracovány pracovní postupy zaručující řádný průběh poskytování sociální služby a podle nich postupuje; | ano |
d) | Poskytovatel vytváří a uplatňuje vnitřní pravidla pro ochranu osob před předsudky a negativním hodnocením, ke kterému by mohlo dojít v důsledku poskytování sociální služby. | ne |
2. Ochrana práv osob | ||
Kritérium | Zásadní | |
a) | Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro předcházení situacím, v nichž by v souvislosti s poskytováním sociální služby mohlo dojít k porušení základních lidských práv a svobod osob, a pro postup, pokud k porušení těchto práv osob dojde; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; | ano |
b) | Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla, ve kterých vymezuje situace, kdy by mohlo dojít ke střetu jeho zájmů se zájmy osob, kterým poskytuje sociální službu, včetně pravidel pro řešení těchto situací; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; | ano |
c) | Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro přijímání darů; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje. | ne |
3. Jednání se zájemcem o sociální službu | ||
Kritérium | Zásadní | |
a) | Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla, podle kterých informuje zájemce o sociální službu srozumitelným způsobem o možnostech a podmínkách poskytování sociální služby; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; | ano |
b) | Poskytovatel projednává se zájemcem o sociální službu jeho požadavky, očekávání a osobní cíle, které by vzhledem k jeho možnostem a schopnostem bylo možné realizovat prostřednictvím sociální služby; | ano |
c) | Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro postup při odmítnutí zájemce o sociální službu z důvodů stanovených zákonem; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje. | ne |
4. Smlouva o poskytování sociální služby | ||
Kritérium | Zásadní | |
a) | Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro uzavírání smlouvy o poskytování sociální služby s ohledem na druh poskytované sociální služby a okruh osob, kterým je určena; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; | ano |
b) | Poskytovatel při uzavírání smlouvy o poskytování sociální služby postupuje tak, aby osoba rozuměla obsahu a účelu smlouvy; | ne |
c) | Poskytovatel sjednává s osobou rozsah a průběh poskytování sociální služby s ohledem na osobní cíl závislý na možnostech, schopnostech a přání osoby; | ne |
5. Individuální plánování průběhu sociální služby | ||
Kritérium | Zásadní | |
a) | Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla podle druhu a poslání sociální služby, kterými se řídí plánování a způsob přehodnocování procesu poskytování služby; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; | ano |
b) | Poskytovatel plánuje společně s osobou průběh poskytování sociální služby s ohledem na osobní cíle a možnosti osoby; | ano |
c) | Poskytovatel společně s osobou průběžně hodnotí, zda jsou naplňovány její osobní cíle; | ano |
d) | Poskytovatel má pro postup podle písmene b) a c) pro každou osobu určeného zaměstnance; | ano |
e) | Poskytovatel vytváří a uplatňuje systém získávání a předávání potřebných informací mezi zaměstnanci o průběhu poskytování sociální služby jednotlivým osobám. | ne |
Plnění kritérií uvedených v písmenech d) a e) se nehodnotí u poskytovatele, který je fyzickou osobou a nemá zaměstnance. | ||
6. Dokumentace o poskytování sociální služby | ||
Kritérium | Zásadní | |
a) | Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro zpracování, vedení a evidenci dokumentace o osobách, kterým je sociální služba poskytována, včetně pravidel pro nahlížení do dokumentace; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; | ano |
b) | Poskytovatel vede anonymní evidenci jednotlivých osob v případech, kdy to vyžaduje charakter sociální služby nebo na žádost osoby; | ne |
c) | Poskytovatel má stanovenu dobu pro uchování dokumentace o osobě po ukončení poskytování sociální služby. | ne |
7. Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby | ||
Kritérium | Zásadní | |
a) | Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro podávání a vyřizování stížností osob na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby, a to ve formě srozumitelné osobám; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; | ano |
b) | Poskytovatel informuje osoby o možnosti podat stížnost, jakou formou stížnost podat, na koho je možno se obracet, kdo bude stížnost vyřizovat a jakým způsobem a o možnosti zvolit si zástupce pro podání a vyřizování stížnosti; s těmito postupy jsou rovněž prokazatelně seznámeni zaměstnanci poskytovatele; | ano |
c) | Poskytovatel stížnosti eviduje a vyřizuje je písemně v přiměřené lhůtě; | ne |
d) | Poskytovatel informuje osoby o možnosti obrátit se v případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti na nadřízený orgán poskytovatele nebo na instituci sledující dodržování lidských práv s podnětem na prošetření postupu při vyřizování stížnosti. | ne |
8. Návaznost poskytované sociální služby na další dostupné zdroje | ||
Kritérium | Zásadní | |
a) | Poskytovatel nenahrazuje běžně dostupné veřejné služby a vytváří příležitosti, aby osoba mohla takové služby využívat; | ano |
b) | Poskytovatel zprostředkovává osobě služby jiných fyzických a právnických osob podle jejích individuálně určených potřeb; | ne |
c) | Poskytovatel podporuje osoby v kontaktech a vztazích s přirozeným sociálním prostředím; v případě konfliktu osoby v těchto vztazích poskytovatel zachovává neutrální postoj. | ne |
9. Personální a organizační zajištění sociální služby | ||
Kritérium | Zásadní | |
a) | Poskytovatel má písemně stanovenu strukturu a počet pracovních míst, pracovní profily, kvalifikační požadavky a osobnostní předpoklady zaměstnanců uvedených v § 115 zákona o sociálních službách; organizační struktura a počty zaměstnanců jsou přiměřené druhu poskytované sociální služby, její kapacitě a počtu a potřebám osob, kterým je poskytována; | ano |
b) | Poskytovatel má písemně zpracovánu vnitřní organizační strukturu, ve které jsou stanovena oprávnění a povinnosti jednotlivých zaměstnanců; | ne |
c) | Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro přijímání a zaškolování nových zaměstnanců a fyzických osob, které nejsou v pracovně právním vztahu s poskytovatelem; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; | ne |
d) | Poskytovatel, pro kterého vykonávají činnost fyzické osoby, které nejsou s poskytovatelem v pracovně právním vztahu, má písemně zpracována vnitřní pravidla pro působení těchto osob při poskytování sociální služby; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje. | ne |
Plnění kritérií uvedených v písmenech a) až d) se nehodnotí u poskytovatele, který je fyzickou osobou a nemá zaměstnance. | ||
10. Profesní rozvoj zaměstnanců | ||
Kritérium | Zásadní | |
a) | Poskytovatel má písemně zpracován postup pro pravidelné hodnocení zaměstnanců, který obsahuje zejména stanovení, vývoj a naplňování osobních profesních cílů a potřeby další odborné kvalifikace; podle tohoto postupu poskytovatel postupuje; | ne |
b) | Poskytovatel má písemně zpracován program dalšího vzdělávání zaměstnanců; podle tohoto programu poskytovatel postupuje; | ne |
c) | Poskytovatel má písemně zpracován systém výměny informací mezi zaměstnanci o poskytované sociální službě; podle tohoto systému poskytovatel postupuje; | ne |
d) | Poskytovatel má písemně zpracován systém finančního a morálního oceňování zaměstnanců; podle tohoto systému poskytovatel postupuje; | ne |
e) | Poskytovatel zajišťuje pro zaměstnance, kteří vykonávají přímou práci s osobami, kterým je poskytována sociální služba, podporu nezávislého kvalifikovaného odborníka. | ne |
Plnění kritérií uvedených v písmenech c) a d) se nehodnotí u poskytovatele, který je fyzickou osobou a nemá zaměstnance; kritéria uvedená v písmenech a) a b) se na tohoto poskytovatele vztahují přiměřeně. | ||
11. Místní a časová dostupnost poskytované sociální služby | ||
Kritérium | Zásadní | |
Poskytovatel určuje místo a dobu poskytování sociální služby podle druhu sociální služby, okruhu osob, kterým je poskytována, a podle jejich potřeb. | ne | |
12. Informovanost o poskytované sociální službě | ||
Kritérium | Zásadní | |
Poskytovatel má zpracován soubor informací o poskytované sociální službě, a to ve formě srozumitelné okruhu osob, kterým je služba určena. | ne | |
13. Prostředí a podmínky | ||
Kritérium | Zásadní | |
a) | Poskytovatel zajišťuje materiální, technické a hygienické podmínky přiměřené druhu poskytované sociální služby a její kapacitě, okruhu osob a individuálně určeným potřebám osob; | ne |
b) | Poskytovatel poskytuje pobytové nebo ambulantní sociální služby v takovém prostředí, které je důstojné a odpovídá okruhu osob a jejich individuálně určeným potřebám. | ne |
Plnění kritéria uvedeného v písmenu b) se nehodnotí u poskytovatele, který neposkytuje sociální služby v zařízení sociálních služeb. | ||
14. Nouzové a havarijní situace | ||
Kritérium | Zásadní | |
a) | Poskytovatel má písemně definovány nouzové a havarijní situace, které mohou nastat v souvislosti s poskytováním sociální služby, a postup při jejich řešení; | ne |
b) | Poskytovatel prokazatelně seznámí zaměstnance a osoby, kterým poskytuje sociální službu, s postupem při nouzových a havarijních situacích a vytváří podmínky, aby zaměstnanci a osoby byli schopni stanovené postupy použít; | ne |
c) | Poskytovatel vede dokumentaci o průběhu a řešení nouzových a havarijních situací. | ne |
Plnění kritéria uvedeného v písmenu b) se nehodnotí u poskytovatele, který je fyzickou osobou a nemá zaměstnance. | ||
15. Zvyšování kvality sociální služby | ||
Kritérium | Zásadní | |
a) | Poskytovatel průběžně kontroluje a hodnotí, zda je způsob poskytování sociální služby v souladu s definovaným posláním, cíly a zásadami sociální služby a osobními cíly jednotlivých osob; | ne |
b) | Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro zjišťování spokojenosti osob se způsobem poskytování sociální služby; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; | ne |
c) | Poskytovatel zapojuje do hodnocení poskytované sociální služby také zaměstnance a další zainteresované fyzické a právnické osoby; | ne |
d) | Poskytovatel využívá stížností na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby jako podnět pro rozvoj a zvyšování kvality sociální služby. | ne |
* * * * *
Příloha č. 3 k vyhlášce č. 505/2006 Sb.
* * * * *
Příloha č. 4 k vyhlášce č. 505/2006 Sb.
* * * * *
Používání účetního průvodce MáDáti je zpoplatněno:
Další podmínky:
Nakladatelství Sagit, a. s.
Horní 457/1
700 30 Ostrava-Hrabůvka
IČ: 277 76 981
DIČ: CZ27776981
Registrace: OR KS Ostrava, B 3086
E-mail: it@sagit.cz
Telefon: 596 786 002
www.sagit.cz
© 2025 Nakladatelství Sagit, a. s. Všechna práva vyhrazena.